Eri-ikäisten lasten leikki edellyttää aikuiselta erilaista roolia.
Aikuisten työ rikastaa leikkiä: aikuisen mallin merkitys ja lapsen mahdollisuus osallistua ”oikeaan” työhön on olennainen osa leikin rikastuttamista. Leivotaan ja siivotaan yhdessä, otetaan lapset mukaan oikeaan työntekoon sisällä ja ulkona.
Aikuisen rooli leikin kehittäjänä toteutuu ulko- ja sisäleikkien aikana – myös ns. vapaan leikin aikana. Nämä ajat kannattaa hyödyntää havainnoimalla, rikastamalla ja osallistumalla lasten leikkiin. Leikkijöiden välisiä sosiaalisia suhteita kannattaa havainnoida, tässä on mahdollisuus kurkistaa lasten maailmaan.
Pedagoginen leikki vaatii useimmiten aikuiselta suunnitelmallisuutta ja etukäteisvalmisteluja.
Lapsilähtöisyys vaatii toteutuakseen lasten tuntemista ja heidän kanssaan aktiivisessa vuorovaikutuksessa olemista. Lapsen osallisuus leikin suunnitteluun ja mahdollisuus leikkiin ovat keskeisiä asioita ryhmän päivän kokonaisuutta ja eheyttä suunniteltaessa.
Leikin kautta ja avulla toteutuu
Leikkipaikat
Leikkivälineet
Leikin dokumentointi